Powrót
13.3.2023

Prawo konsumenta do zwrotu towaru 2023. Jak to działa?

Prawo konsumenta do zwrotu towaru 2023. Jak to działa?
Autor
Anna Dobrzanska

Zdarza się, że bluzka, która w trakcie zakupów wydawała się urocza, w domu już nie budzi zachwytu, a po rozpakowaniu drogiego szalika nagle przypominasz sobie, że masz już niemal identyczny. Kto z nas nie zna takich sytuacji? Oczywiście w pierwszej chwili masz ochotę zanieść produkty do sklepu lub, jeśli był to zakup online, odesłać do sprzedawcy i poprosić o zwrot pieniędzy. I na szczęście w określonych sytuacjach masz do tego prawo. Dowiedz się, kiedy ci ono przysługuje i jak z niego korzystać.

Przejdź do sekcji artykułu:

  1. Prawo do zwrotu towaru a reklamacja
  2. Prawo do zwrotu towaru kupionego w Internecie
  3. Kiedy sprzedawca nie ma obowiązku zwrotu towaru?
  4. Jak zatem zwrócić towar kupiony poza siedzibą sprzedawcy?
  5. Co z kosztami przesyłki?
  6. Kiedy nie przysługuje ci prawo do zwrotu towaru?
  7. Co ze zwrotami produktów o krótkim terminie przydatności?
  8. Prawo do zwrotu towaru w sklepie stacjonarnym


Prawo do zwrotu towaru a reklamacja

Zwrot towaru to co innego niż reklamacja:

  • Reklamować można towar wadliwy. Wadą może być nie tylko uszkodzenie kupionej rzeczy, lecz także brak cech, które obiecał ci sprzedawca. W ramach reklamacji możesz ubiegać się o zwrot pieniędzy, naprawę lub wymianę przedmiotu.
  • Zwrot produktu ma natomiast miejsce w sytuacji, gdy oddajesz rzecz nieposiadającą wad, lecz taką, której z jakichś przyczyn nie chcesz jednak nabywać. Sprzedawca zwraca ci wówczas pieniądze, które zapłaciłeś, wraz z ewentualnymi kosztami przesyłki.

Innymi słowy, przyczyną reklamacji jest fakt, że produkt jest niepełnowartościowy, a przyczyną zwrotu jest to, że po prostu się rozmyśliłeś.

Czytaj również: Jak sprawdzić, czy sklep internetowy jest prawdziwy i legalny>>

Prawo do zwrotu towaru kupionego w Internecie

Jeśli kupujesz przez Internet, masz możliwość zwrotu produktu w ciągu 14 dni bez podania przyczyny. Podobna sytuacja ma miejsce, gdy zamawiasz coś przez telefon lub nabywasz poza siedzibą przedsiębiorstwa (na przykład podczas prezentacji).

Jak odstąpić od umowy zawartej na odległość - pobierz wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy>>

Warto wiedzieć, że przy każdym takim zakupie sprzedawca ma obowiązek poinformować cię o przysługującym ci dwutygodniowym terminie zwrotu bez podania przyczyn. Jeśli tego nie zrobi, termin automatycznie przedłuża się aż do 12 miesięcy.

Kiedy sprzedawca nie ma obowiązku zwrotu towaru?

Od tej reguły istnieją jednak pewne wyjątki. Jeśli kupiłeś produkt nie od przedsiębiorcy, lecz od osoby prywatnej, nie ma ona obowiązku przyjmować od ciebie zwrotu. Oczywiście może, jeśli chce, zaoferować ci taką możliwość, jednak zależy to wyłącznie od jej dobrej woli.

Jak zwrócić towar kupiony poza siedzibą sprzedawcy?

  • W ciągu dwóch tygodni musisz po prostu odesłać nienoszący śladów użytkowania towar do przedsiębiorcy.
  • Możesz też w tym czasie zgłosić mu tylko taki zamiar, a towar dosłać w ciągu kolejnych dwóch tygodni.
  • Poinformować kontrahenta o odstąpieniu od umowy możesz pisemnie, mailowo lub ustnie.
  • Oczywiście najkorzystniej dla ciebie będzie przekazać mu tę informację na piśmie, ponieważ pozostanie to udokumentowane.
  • Możesz też użyć proponowanego przez sklep formularza, lecz nie jest to obowiązkowe.

Co z kosztami przesyłki podczas zwrotu towaru?

Produkt musisz odesłać na swój koszt. W kwocie zwróconych przez sprzedawcę pieniędzy musi zawierać się koszt wysyłki produktu do ciebie, równy najtańszej opcji z cennika oferowanego przez sprzedawcę. Zobacz poradnik: Jak tanio robić zakupy przez Internet i poznaj cenne wskazówki, jak zminimalizować ryzyko niezadowolenia z nabytego produktu i konieczność jego odsyłania.

Kiedy nie przysługuje prawo do zwrotu towaru?

Prawo do zwrotu towaru w ciągu czternastu dnia jest bardzo wygodne z perspektywy klienta, jednak nie obowiązuje w każdej sytuacji.

  • Sklep ma także prawo odmówić przyjęcia towaru, który został wykonany na specjalne zamówienie. A zatem nie oddasz szytej na miarę sukni, nawet jeśli nie nosi ona żadnych śladów użytkowania.

Uwaga!

Do 1 stycznia 2021 roku nie było możliwości zwrotu zakupu, jeśli nabywałeś go na dane swojej działalności gospodarczej. Sytuacja ta zmieniła się jednak po 1 stycznia 2021 – przedsiębiorca może zwrócić towar kupiony na odległość. W tym celu wystarczy złożyć oświadczenie o odstąpieniu umowy na piśmie lub wysłać stosownego maila. Należy podać w nim szczegóły zamówienia, dane naszej firmy i sprzedawcy, od którego nabyliśmy produkt, a także zakres, w jakim chcemy odstąpić od umowy. Warto też wspomnieć, że prawo zwrotu będzie przysługiwało przedsiębiorcy tylko wtedy, kiedy umowa, którą zawarł ze sprzedawcą nie miała charakteru zawodowego.

Co ze zwrotami produktów o krótkim terminie przydatności?

Z ich odesłaniem także możesz mieć problem.

  • A zatem nie możesz liczyć na przyjęcie zwrotu niektórych produktów żywnościowych.
  • Inny wyjątek dotyczy przedmiotów, które po otwarciu opakowania nie nadają się do ponownej sprzedaży. Przykładem takiego produktu są chociażby soczewki kontaktowe.
  • Jeśli kupiłeś książkę lub nagranie w formacie pliku, także nie możesz ich odesłać, ubiegając się o zwrot pieniędzy.

Prawo do zwrotu towaru w sklepie stacjonarnym

Sklepy stacjonarne nie mają żadnego obowiązku przyjmowania zwrotów towaru od swoich klientów. Ten przywilej należy się tylko osobom, które zamawiały produkty zdalnie lub nabywały je poza siedzibą sprzedawcy.

Zasada zwrotu towaru w ciągu czternastu dni stała się jednak niezwykle popularna wśród konsumentów. Na forach można znaleźć mnóstwo wypowiedzi osób zaskoczonych faktem, że sklep nie przyjmuje zwróconego towaru.

Indywidualna polityka zwrotów

Sklepy sieciowe z kolei musiały poradzić sobie z pewnym paradoksem: ich klienci zamawiający produkty online mogli je zwracać, natomiast klienci kupujący w sklepie nie mieli takiej możliwości. Skutek jest taki, że coraz więcej sklepów oferuje swoim klientom określony czas na zwrot produktów bez podania przyczyny, podobnie jak ma to miejsce w przypadku zakupów internetowych.

Zwrot towaru w sklepie stacjonarnym nie jest w żaden sposób uregulowany prawnie. Zasady zwrotów są ustalane indywidualnie przez sieć sklepów i powinny być dostępne na stronie internetowej. Dlatego gdy robisz zakupy w sklepie stacjonarnym, w którym masz możliwość oddania produktu, dowiedz się dokładnie, jakie panują tam reguły.

Może się bowiem okazać, że w polityce zwrotów sieci istnieją pewne ograniczenia, na przykład sklep nie przyjmuje zwrotu kolczyków. Możesz też mieć problem ze zwróceniem karty podarunkowej.

Zwrot towaru a płatności odroczone

W sklepach internetowych coraz bardziej popularne są płatności odroczone - tzn. kupujesz teraz, płacisz później, np. za 30 dni. Czy w przypadku takich zakupów z odroczoną płatnością obowiązują te same zasady zwrotu towaru zakupionego na odległość? Tak! Zasady i obowiązujące zasady zwrotów są takie same, zaletą takich zakupów jest fakt, że nie trzeba "zamrażać" gotówki - jeśli zwrot nastąpi przed terminem zapłaty za produkt (zwykle to 30 dni), nic nie musisz płacić. Płatności odroczone są dobrą opcją dla osób, które po raz pierwszy kupują w danym sklepie internetowym, nie mają do niego zaufania i boją się o to, czy nie stracą pieniędzy. W przypadku sklepów internetowych, które nie oferują płatności odroczonych, jeśli nie dysponujemy odpowiednią kwotą - pozostaje czekać do następnego miesiąca lub skorzystać z pożyczki online.

Najnowsze porady