Regularna wymiana paska rozrządu jest często bagatelizowana przez kierowców, jednak awaria tej części może spowodować poważne uszkodzenia silnika i wiązać się z dużo kosztowniejszymi naprawami. W razie usterki zniszczeniu ulega bowiem nie tylko sam pasek. Przestają też działać zawory, co skutkuje bezpośrednim uszkodzeniem głowic i tłoków silnika. Przestrzeganie zalecanych interwałów wymiany paska rozrządu jest tym bardziej konieczne, że zużycia tej części zwykle nie da się oszacować „na oko”. Po zalecanym okresie eksploatacji pasek nadal może wyglądać dobrze (jakby nie był zużyty), a zaraz potem się zerwać. Lepiej więc zawczasu zapłacić za wymianę tej części, niż ponosić wielokrotnie wyższe koszty dodatkowych napraw wywołanych jego awarią.
Wyznacznikiem tego, jak często należy wymieniać pasek rozrządu, jest:
O dwóch ostatnich punktach należy pamiętać szczególnie, gdy kupujemy używany samochód. Przebieg auta z drugiej ręki może być niski, ale mimo to należy wymienić pasek, gdyż nigdy nie mamy pewności, ile lat ma dana część i jak długo samochód stał w garażu sprzedawcy.
Ponadto pasek bezwzględnie trzeba wymienić, jeśli:
Nowy pasek rozrządu, w zależności od marki auta, może kosztować od ok. 200 do ok. 500 zł. Trzeba jednak doliczyć do tego jeszcze cenę robocizny. Standardowa wymiana obejmuje demontaż osłony paska, odkręcanie śruby rolek napinających, demontaż rolki i starego paska, a później zamontowanie nowych rolek, ustawienie wału korbowego i wałków rozrządu, założenie nowego paska, wymianę pompy wody i dokręcenie śrubki rolki napinającej zgodnie z zaleceniami producenta.
To, ile będzie kosztować cała usługa, zależy przede wszystkim od tego, jak skomplikowany jest dostęp do rozrządu. W starszych modelach samochodów wymiana jest zwykle najprostsza i najszybsza. W takich przypadkach robocizna powinna kosztować ok. 200-300 zł, a cały proces nie będzie trwał dłużej niż godzinę. Gorzej, gdy trzeba stosować specjalistyczne blokady lub wykonywać dodatkowe czynności, by dostać się do rozrządu. Wtedy montaż może przedłużyć się do ok. 2 h, a koszt wzrosnąć nawet do 500-600 zł.
Usługa kosztuje najwięcej przy nowszych modelach aut, gdzie konieczne jest dostanie się dotylnych, bardziej ukrytych części silnika i trzeba zdemontować bardzo wiele elementów przedniego pasa. Nie tylko znacznie zwiększa to poziom skomplikowania zmiany paska i czasochłonność pracy (nawet 4-6 h), ale też wprowadza konieczność korzystania ze specjalistycznych narzędzi. W takim wypadku robocizna może kosztować ok. 800-1200 zł, a czasem nawet i więcej.
Warto pamiętać, że przy wymianie paska rozrządu powinno się zwrócić uwagę także na stan innych części, takich jak:
Powinny one podlegać konserwacji lub wymianie, gdyż bezpośrednio wpływają na pracę paska i jego żywotność. Przykładowy koszt samych napinaczy może wynosić ok. 200-900 zł. Za pompę wody (w komplecie z paskiem) zapłacimy mniej więcej 400-1000 zł. Warto jednak wymienić niszczejące elementy zawczasu, gdyż w razie awarii koszty naprawy mogą wzrosnąć wielokrotnie, nawet o kilka tysięcy złotych.
Do napędzania wałka rozrządu służyć może nie tylko pasek, ale i łańcuch. Takie rozwiązanie długo uważane było za trwalsze i mniej awaryjne. Przez długi czas łańcuchy pozostawały bezobsługowe i tańsze w eksploatacji (nie trzeba było ich tak często wymieniać – starczały nawet na 300-400 tys. km - a jedynie sprawdzano ich kondycję podczas serwisów). Jednak obecnie, gdy auta stają się coraz lżejsze, a konstrukcja nowoczesnych silników znacznie różni się od tych w starszych modelach samochodów, i ta część musi podlegać częstszym wymianom.
Zwykle łańcuch wymienia się co 200-300 tys. km, choć niekiedy nawet co 60-80 tys. km. Producenci nie zawsze dokładnie to określają, a ponadto wiele zależy od tego, jak eksploatujemy auto. Dlatego zaleca się sprawdzać stan łańcucha przy co drugiej wymianie oleju.
Wymiana może być konieczna także, gdy zauważymy niepokojące sygnały, takie jak:
Przeciętne koszty jego wymiany to 500-1500 zł. Mogą być jednak znacznie wyższe i dochodzić do nawet kilku tysięcy. Podobnie, jak przy paskach, końcowa suma zależna jest od stopnia skomplikowania wymiany –dobrego lub słabego dostępu do rozrządu i liczby części, jakie trzeba zdemontować, zanim można zamontować łańcuch.
Ponadto warto pamiętać, że przy zmianie starego łańcucha na nowy wymagana jest również wymiana: